Stades julmarknad 3 dgr

Oemotståndlig julmarknadsidyll

I Tyskland tar man julen och julfirandet på allra största allvar. Alla tyska städer med självaktning dukar upp fantastiska julmarknader i advent. Julmarknader som lockar besökare från när och fjärran. Stade beläget strax söder om Hamburg i Altes Land är inget undantag. Här har den årliga julmarknaden långa traditioner och frestar oss med inbjudande dofter från de läckerheter som serveras från marknadsstånden. Gamla Stans utgör en oslagbar kuliss och gör att vi under ett par dagar fångas av en sagolik julstämning.

Dagsprogram

Dag 1, fredag: Påstigningsorten - Stade

Vid 17-18-tiden på kvällen rullar vår buss in framför hotellet, centrala Ramada Hotell Herzog Widukind, i Stade. Hotellet är beläget mitt i Stade, på gångavstånd till julmarknaden. Det är julmarknaden med sitt folkliv och sin glada julstämning som lockar till besök, och den som vill kan ge sig ut i vimlet redan första kvällen.

Dag 2, lördag: Stade

Efter frukost på hotellet har vi tid att uppelva mer av Stade. Stade är en gammal Hansestad och tillika hamnstad som är belägen vid floden Schwinge. Det här är en av norra Europas äldsta städer och detta avspeglar sig också i stadsbilden. Bland annat kan vi här se spår efter de mer än 70 år som staden tillhörde Sverige. Något som bland annat Schwedenspeicher det gamla provianthuset vid den gamla hansehamnen vittnar om. Byggnaden inrymmer idag ett museum. För den som önskar gör vi en liten rundvandring i stan på förmiddagen. Resten av dagen är fri för att göra egna upptäckter i stan och på julmarknaden.

Dag 3, söndag: Stade - Påstigningsorten

Vår dag startar med frukost på hotellet. Vi tar sedan bussen tillbaka till färjeläget i Puttgarden. På tysk mark blir det ett stopp i någon av gränshandelsbutikerna så att vi får en chans att handla med oss lite hem till vårt julfirande hemma. Vi räknar med att vara åter i Malmö vid 17-tiden.