Praktisk information

Pass

Till samtliga våra resmål erfordras giltigt pass. Ha passet tillgängligt i handbagaget. Kraven från olika länder förändras kontinuerligt och säkrast är att ha ett pass som är giltigt i minst 6 månader efter hemresedatumet.

Visum

För tillfället har vi inga resor som kräver visum för svenska medborgare. Det kan krävas visum i vissa länder för icke svenska medborgare, som själva ansvarar för att detta kontrolleras och efterlevs. Hör med det berörda landets konsulat eller ambassad.

Vaccination

För närvarande krävs det inte någon obligatorisk vaccination till något av våra resmål.

Deltagarlistor

Guiden delar ut deltagarlistor under resan. Av integritetsskäl kan vi ej lämna ut våra resenärers adresser.

Utflykter

Vårt fantastiska utflyktsprogram ger dig stora valmöjligheter. Det kan dock hända mycket utanför vår kontroll fram till din avresa. Vi reserverar oss därför för eventuella ändringar i programmet. Utflykter som bokas under resan kan inte betalas kontant eller med kort på plats. Istället erhåller du en faktura i efterhand. Ingen fakturaavgift tillkommer och förfallodatum kommer att sättas till 30 dagar från fakturadatum.

Färjeöverfarter m.m.

Under respektive resmål finner du uppgifter om vilka färjeöverfarter som används under din resa. Ibland kan det dock hända att vi p g a oförutsedda händelser som t ex  tidtabellsändringar, trasiga färjor eller överbokning från rederiernas sida får åka med en annan färjeförbindelse. Det kan även hända att passagen över Engelska kanalen av samma anledning ändras från färja till tunnel eller tvärtom.

Värdesaker

Använd deponeringsfack för pengar och värdesaker och låt dem aldrig ligga framme väl synliga på rummet. Vi tar inget ansvar för pengar eller värdesaker vid stöld. Teckna en separat reseförsäkring så slipper du självrisken.

Förseningar

Vid olyckliga omständigheter kan förseningar uppstå, både när det gäller buss- och flygresor. I händelse av förseningar ersätts du inte för förlorad arbetsförtjänst eller semesterdag, inte heller för missade anslutningar som inte ingår i paketresan, taxiresor, hotellkostnader eller liknande. Då förseningar kan förekomma uppmanar vi dig att ha god marginal om du har bokat egna anslutningsarrangemang. Tänk på att alltid ha en heltäckande reseförsäkring!

Måltider

Halvpension innebär i regel frukost samt middag. Frukost innebär s.k. kontinental frukost, bestående av kaffe/te, smör, bröd och marmelad. Vi försöker erbjuda en mer rejäl frukost än så och därför serverar de allra flesta av våra hotell förstärkt frukost, med extra pålägg eller t. o. m frukostbuffé. Vid halvpension  ingår ej måltidsdryck, den betalas direkt på plats. Det finns alltid alkoholfria alternativ för dem som så önskar.

Önskemål om specialmat

Du som av medicinska eller andra skäl behöver annan kost än den ordinarie som ingår i resans pris meddelar detta vid bokningstillfället samt under den första dagen till guiden som försöker ordna alternativ mat. Vi hoppas på förståelse för att det ibland kan vara svårt att tillgodose alla önskemål, dels därför att hotell och restauranger utomlands inte serverar lika varierad dietkost som i Sverige, dels därför att våra förmånliga gruppriser baseras på att samtliga resenärer serveras samma meny. On Holiday kan inte garantera att den önskade specialkosten kommer att serveras under resan. Glutenintoleranta rekommenderas att ta med glutenfritt bröd under resan.

Gäster med funktionshinder

Eventuellt rörelsehinder ska meddelas i samband med bokning så att vi kan hjälpa till vid val av resa och kunna avråda från olämpliga resmål etc. Våra bussar är inte utrustade med lift eller liknande. Bussresor kan ofta vara svåra för rörelsehindrade och tyvärr är få hotell i utlandet anpassade för gäster med  rörelsehinder. Vi rekommenderar alltid resenärer med funktionsnedsättningar av olika slag som inte klarar sig själva att ta med någon på resan som kan hjälpa till med det praktiska, eftersom guiden måste tänka på samtliga resenärer och inte kan ägna alltför mycket tid åt en enskild resenär.

Astma och allergier

Vi framför önskemål till hotellet om detta uppges vid bokningstillfället, men kan aldrig lämna några garantier då många hotell i Europa ej uppfyller de krav vi har i Sverige. Vissa hotell har t.ex. bara rum med heltäckningsmatta.

Lågsäsong

Om du väljer att resa under lågsäsong kan det inträffa att vissa restauranger inte är öppna och att en del arrangemang inte går att genomföra. Fördelarna är att du slipper köer och att priset i regel är lägre. Swimmingpool utomhus är öppen under säsong, vilken beror på vädret.

Kvarglömda saker

Vi tar inget ansvar för glömda saker, men vi hjälper dig gärna att efterlysa det du glömt. Efterlysningen bör ske snarast efter hemkomst till vårt kontor på telefon 040-643 34 40. Upphittade saker förvaras på kontoret i två månader, varefter de skänks till välgörande ändamål.

Powered by Travelize