Neubrandenburg med Rostocks julmarknad 3 dgr

Neubrandenburg , de  fyra portarnas stad

De fyra portarnas stad Neubrandenburg charmar oss med sin medeltida ringmur. En ringmur som klarat sig undan krigens förstörelse och som omgärdar en stad där den medeltida tegelgotiken finns representerad. Julmarknaden på Vävarnas torg är liten men naggande god och står i kontrast till julmarknaden i Rostock. Denna räknas som en av Nordtysklands största och förtjänar ett besök under vår resa.

Dagsprogram

Dag 1, fredag: Påstigningsorter – Neubrandenburg

Vi lämnar svensk mark med hjälp av Öresundsbron och tar oss in i Danmark och vidare till färjeläget för att ta färjan över till Rostock. I Rostock stannar vi till för att under några timmar få en möjlighet att göra ett besök på den stora julmarknaden. Här är det Glühwein och Bratwurst, kanderade äpplen och brända mandlar och mycket, mycket mer som erbjuds. Från Rostock tar oss vår buss vidare till Neubrandenburg och centrala Hotel Ring som vi når senare på kvällen.

Dag 2, lördag: Neubrandenburg

Stärkta av hotellets frukost har vi en dag att upptäcka Neubrandenburg. Staden som ligger vackert vid Tollensesee och är en motsatsernas stad där arkitektoniskt det gamla och det nya möts i stark kontrast till varandra. I adventstid arrangeras omtyckta julmarknader med allt vad som där hör till. Den traditionella och nostalgiska julmarknaden, Weberglockenmarkt lockar med både hantverk och andra produkter från regionen. Affärernas skyltfönster dignar av julens alla attribut och kanske kan vi hitta några fynd under våra strövtåg.

Dag 3, söndag: Neubrandenburg – Avstigningsorten

Efter frukost tar vi plats i vår buss för att åka norrut till färjeläget. Vi stannar så klart till, antingen under ut- eller under hemresan i någon av gränshandelsbutikerna så att vi får en möjlighet till inköp. Färjan tar oss tillbaka till skandinavisk mark och genom Danmark har vi ett par timmars resa. Vi räknar med att vara tillbaka i Malmö igen vid 17-tiden.