Berlins julmarknader 4 dgr

Berlin - staden med många julmarknader

Berlin sprakar och gnistrar i jultid och är inte lik någon annan stad i Tyskland. Självklart finns här traditionella julmarknader, men här finns så mycket mer. Totalt finns här ett 30-tal julmarknader att välja bland. Storstadens utbud är enormt och här finns något för alla, så kom med och upplev glittrande Berlin vackert smyckad inför julen

Dagsprogram

Dag 1, torsdag: Påstigningsorten – Berlin

Via Öresundsbron tar vi oss över till Danmark. Härifrån tar vi oss vidare med färja till Tyskland. Vi åker söderut på de tyska motorvägarna till Berlin. I Berlin bor vi på Leonardo Hotel Mitte som ligger centralt i Östberlin. Redan på kvällen kan vi andas Berliner luft och njuta av storstadens atmosfär.

Dag 2, fredag: Stadsrundtur och Berlin bei Nacht

Stärkta av hotellets frukost är det dags att ta en ordentlig titt på Berlin. Stadens helt unika historia som delad mellan öst och väst under nästan 30 år har naturligtvis satt djupa spår och gör staden mycket speciell. På förmiddagen har vi en möjlighet att följa med på en stadsrundtur (Pris: 150:-). Vi bjuds på både välkända vyer och spännande tips när vi bland annat färdas längs med stadens paradgator Unter den Linden och Kurfürstendamm. Under eftermiddagen njuter vi fullt ut av Berlin och dess fantastiska utbud av shopping, restauranger och caféer. På kvällen lever staden upp på nytt när den tar på sig sin glittrande kvällskostym. Den som vill ges möjlighet att följa med på en kvällsutflykt där vi åker til en av stadens trevliga restauranger och äter middag tillsammans. (Pris: Ej fastställt)

Dag 3, lördag: Berlin och julmarknad

Dagen startar med frukost på hotellet. Vi har nu en hel dag framför oss att tillbringa på det sätt som vi själva finner allra bäst. Här finns massor att välja bland, både vad gäller shopping och kultur. Vid den här tiden bjuder Berlin på ett 30-tal julmarknader var och en med sin särprägel. Julmarknaden vid Gendarmenmarkt anses av många vara den vackraste. Vid Röda Rådhuset finns en julmarknad med ett historiskt tema, detta som en blinkning till att området tillhör de äldsta delarna av Berlin. Vid Charlottenburg och slottet hittar vi en lite exklusivare julmarknad. Traditionella julmarknader hittar vi t ex vid Breitscheidplatz och Alexanderplatz.

Dag 4, söndag: Berlin – Avstigningsorten

Dagen börjar med frukost på hotellet. Idag är det dags att styra kosan hemåt igen och vi tar plats i vår bekväma buss för att åka norrut mot färjeläget. Självklart stannar vi till, antingen på ut- eller hemresan, vid en av gränshandelsbutikerna så att vi får en möjlighet att handla. Resan genom Danmark tar ca 2 timmar och via Öresundsbron tar vi oss tillbaka till svensk mark. Nu har vi inte långt kvar till våra respektive hemorter och det har blivit dags att skiljas åt efter trevliga dagar tillsammans.